Celem kursu jest przyswojenie przez uczestników zaprezentowanego materiału teoretycznego na poziomie pozwalającym
zaimplemetować dane zagadnienie w dowolnym języku programowania. W skrócie materiał kursu przedstawia się następująco:
- Animacja punktu materialnego: równanie różniczkowe ruchu punktu materialnego i metody jego rozwiązania (m.in. Euler i Verlet, Runge-Kutta), układy punktów materialnych
- Reprezentacje przekształceń i ich uwarunkowania numeryczne: przekształcenia macierzowe i błędy zaokrągleń, ortonormalizacja podmacierzy obrotu, reprezentacja położeń kątowych i punkty osobliwe (r. z ustalonymi osiami, katy Eulera, kąt i oś obrotu, kwaterniony, r. wykładnicza), interpolacja ruchu wzdłuż krzywej (całkowanie długości łuku), interpolacja położeń kątowych (interpolacja kwaternionów), interpolacja wzdłuż ścieżki (układ Freneta, wygładzanie ścieżki, wyznaczanie ścieżki na powierzchni).
- Animacja oparta na interpolacji: systemy oparte na ramkach kluczowych, języki animacji, interpolacja kształtów trójwymiarowych, morfing
- Kolizje układów punktów materialnych: zderzenia sprężyste (wyprowadzenie wzorów na prędkość po zderzeniu w przykładowej sytuacji), model animacji płótna przez układ sprężyn - czynniki tłumiące, kolizje punkt-wielokąt, układy cząstek
- Symulacje ruchu brył sztywnych: równania ruchu (środek masy, siła i jej moment , pęd i jego moment, tensor bezwładności), kolizje brył sztywnych (zderzenia wielościanów, twierdzenie SAT, siły występujące podczas zderzenia)
|